plenairist gallery (irene grau + alberto odériz), 2022.
Action carried out on June 2022 with Alberto Odériz in collaboration with Galería Nordés, Plataforma Performative Arts Festival, Santiago de Compostela
The action is based on the idea of transforming the gallery into a portable space; in a 'plenairist' gallery that, in the same way that landscape painters did at the end of the century XIX carring their painter's belongings, it is displaced in search of an impossible moment of light.'plenairist gallery' starts from understanding the gallery as a painting, but also an observation spot or as a frame. And from understanding the gallery as a permeable artifact, open to the elements; the wind, the rain, the sun. Like a sundial in a way. A gallery that is both a space of power and precariousness, a symbol of the stable and the ephemeral at the same time. It is assembled and disassembled like someone assembling and disassembling a folding easel. Because a gallery can also be foldable. And it can also be a portable device, like one of those paintings that, under the arm of the plenairist painters, made a round trip, leaving the studio with a blank canvas and returning with a landscape contained on its surface. A 'plenairist gallery' could be all of this.
4 big size paintings with 'tent' ropes recreating the Nordés Gallery exhibition space. The tree shadows were registered with granite on canvas.
Action documentation by Carme Verdú.
Acción llevada a cabo en junio de 2022 junto con Alberto Odériz en colaboración con la Galería Nordés en el marco del Festival Plataforma de Artes Performativas, Santiago de Compostela.
La acción consiste en transformar la galería en un espacio portátil; en una galería ‘plenairista’ que, del mismo modo que hacían los paisajistas de finales del siglo XIX cargados con sus bártulos de pintor, se desplaza en busca de un momento de luz imposible. ‘galería plenairista’ parte de entender la galería como un cuadro, pero también como un espacio de observación o como un marco. Y de pensarla como un artefacto permeable a los elementos; el viento, la lluvia, el sol. Casi como un reloj solar. Una galería que es a la vez espacio de poder y de precariedad, estandarte de lo estable y lo efímero. Que se monta y desmonta como quien arma y desarma un caballete plegable. Porque una galería también puede ser plegable. Y también puede ser un artilugio portátil, como uno de aquellos cuadros que, bajo el brazo de los pintores plenairistas, hacía un recorrido de ida y vuelta, saliendo del estudio en blanco y volviendo con un paisaje contenido en su superficie. Una ‘galería plenairista’ podría ser todo esto.
4 cuadros de gran formato con tensores que recrean el espacio expositivo de la Galería Nordés. Registro de las sombras de los árboles realizado con granito sobre lienzo.
Registro de la acción por Carme Verdú.
- Painting a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Painting a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Painting a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Painting a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Painting a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Carrying a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Carrying a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Carrying a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Carrying a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Setting up a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Setting up a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Setting up a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.
- Opening a 'pleinairist gallery'. 2022.