irene grau

'3mm' by irene grau

3mm, 2022.

3mm is what is lost when cutting the stone in any marble shop. That which simply disappears in a cloud of silica dust and water when the cutting disc breaks the silence of the stone and passes through it. 3mm is almost nothing. It is an indeterminate mass that is no longer solid and distances itself from the immortality and permanence of stones. A stone that has lost its form and with it all its productive hopes, thus reaching the end of a process of colossal forces that begins in the mountain and ends in our kitchen in the form of a countertop.

At that moment in which the stone becomes residue and the linear economy finds its limit, another process opens up – much more uncertain – that plays with the possibilities of that which has ceased to be what it was and has lost the independence of its form. The residual form thus becomes the motif and matter, theme and substance, of a moldable painting that ventures into the gray and in which geometry appears and disappears, in the same way that happens with the mortar that inhabits, as a patch, the interstices of an old stone wall.

Diferent sizes. Granite and marble on canvas.

Installation views and documentation of the work by Roberto Ruiz. Link to the Elena Vozmediano's review on '3mm', El Cultural (Spain), september 2022.
3mm es lo que se pierde al cortar la piedra en cualquier marmolería. Aquello que sencillamente desaparece en una nube de polvo de sílice y agua cuando el disco de corte rompe el silencio de la piedra y la atraviesa. 3mm es casi nada. Es una masa indeterminada que ya no es sólida y se distancia de la inmortalidad y permanencia de las piedras. Una piedra que ha perdido su forma y con ella todas sus esperanzas productivas, llegando así al fin de un proceso de fuerzas colosales que empieza en la montaña y acaba en nuestra cocina en forma de encimera.

En ese momento en el que la piedra se convierte en residuo y la economía lineal encuentra su límite, se abre otro proceso -mucho más incierto- que juega con las posibilidades de aquello que ha dejado de ser lo que era y que ha perdido la independencia de su forma. La forma residual se convierte así en el motivo y materia, tema y sustancia, de una pintura moldeable que se aventura en lo gris y en la que aparece y desaparece la geometría, del mismo modo que sucede con la argamasa que habita, a modo de parche, los intersticios de un antiguo muro de piedra.

Diferentes medidas. Granito y mármol sobre lienzo.

Todas las imágenes de exposición y obra son de Roberto Ruiz. Enlace a la crítica de Elena Vozmediano, El Cultural, septiembre de 2022.