natural structure, 2018.
In natural structure the white quartz vein that runs though the otherwise dark grey cliffs of Seixo Branco, along the northwest coast of Spain, is referenced in the single, centrally positioned line of paint in Grau’s minimal paintings, or as the space between the panels of her diptychs. In geology a vein is defined as a sheet of crystallized minerals usually created by hydrological processes associated with hydrothermal circulation. The quartz vein is here a structural and aesthetic argument; is thus an element that both divides and holds things together. Taking the natural processes apparent in these structures, irene grau proposes a series of paintings that are generated by liquid, and its behaviour in relation to the organic nature of matter, with a desire for gesture to be minimised and reduced to the simple trajectory of the ink and the pull of gravity.
Within these photographs and paintings that are divided by a vertical line, the void becomes a stage, establishing itself as a vital element or an invisible energy. We are dealing with an active, dialectic, fund. irene grau plays with the borderline between physical and mental poles of perception. We see the tip of the iceberg of a landscape, and painting as a transit surface, a liquid path, or the geometry of a tumultuous plane that crystallises as it travels on the surface.
Photograph: Ultrachrome Print on Photo Rag 188grs Hahnemühle paper, 20x30cm.
Black paintings: lacquer on dyed canvas, dif. sizes.
White paintings: enamel on canvas, dif. sizes.
Laminated and adhesive vinyl, adjustable to the wall size.
En natural structure la veta de cuarzo blanco que discurre por los oscuros acantilados de Seixo Branco, en la costa Norte gallega, se convierte en argumento plástico y estructural. Este tipo de vetas son fajas minerales que se distinguen de la masa rocosa en la que se hallan interpuestas. La veta es así un elemento que al mismo tiempo divide y mantiene unido. Su génesis tiene que ver con procesos geológicos en los que interviene el comportamiento de los fluidos y sólo es parcialmente visible. A partir de los procesos operativos de la naturaleza que se observan en estas estructuras, irene grau propone una serie de pinturas que se generan a partir del fluido y su comportamiento en relación con la organicidad del material, con la voluntad de que el gesto quede minimizado y reducido a la simple guía de la tinta y la acción de la gravedad.
En estas pinturas y fotografías divididas por una línea vertical, el vacío pasa a ser escenario y se consolida como elemento vital o energía invisible. Existe aquí una experiencia terminal que alude paradójicamente a lo germinal. irene grau juega con el límite entre el polo físico y el mental de la percepción. Lo que vemos es la punta del iceberg de un paisaje y el cuadro como superficie de tránsito, como camino líquido o geometría de una superficie convulsa que cristaliza errante en la superficie.
Fotografía: Copia Ultrachrome Print sobre papel Photo Rag 188grs deHahnemühle, 20x30cm.
Pinturas negras: lienzo teñido con laca negra, dif. formatos.
Pinturas blancas: esmalte sobre bastidor, dif. formatos.
Vinilo laminado adhesivo, ajustable a las dimensiones de la pared.
- natural structure. Installation view at Robert Henry Contemporary, Brooklyn, NY, 2018.
- natural structure. Installation view at Robert Henry Contemporary, Brooklyn, NY, 2018.
- natural structure. Installation view at Robert Henry Contemporary, Brooklyn, NY, 2018.
- natural structure. Installation view at Robert Henry Contemporary, Brooklyn, NY, 2018.
- natural structure. Installation view at Robert Henry Contemporary, Brooklyn, NY, 2018.
- Seixo Branco #1, 2017. Ultrachrome Print on Photo Rag 188grs Hahnemühle paper mounted on 2 mm Dibond, 20x30cm.
- natural structure #1, 2017. Diptych. Lacquer on canvas, 195x130cm. each.
- natural structure #1, diptych detail.
- natural structure #2, 2017. Enamel on canvas, 24x35cm.
- Detail.
- Detail.
- Studio view.