irene grau

'≠' Painting by irene grau for Caixaforum Barcelona

S, 2017.

Painting embedded in the South wall of the artist's studio.

[...] When I suggested that irene grau (Valencia, 1986) could once again examine the ideas of portability and the conditionings to which artists are subjected when they attempt to establish relationships with their surroundings, she posed the possibility of closing for a time the wall on which she is working in her studio in Piñeiro, in the Galician locality of Brión. In a huge monochromatic canvas measuring six hundred centimetres in length, Grau revealed the spatial limitations and the actual plane geometry of her workspace, while in fact denying the portability of the work, a premise that we come across in many of her projects. Furthermore, her decision to use the colour white emphasises her desire to create a sense of emptiness in the studio, originating a piece that could evoke both a period of pause and the possibility of working inside and outside. [...]
Ángel Calvo Ulloa, from Beneath the Arm: Between the Palm of the Hand and the Armpit's catalogue (DOWNLOAD HERE) for CaixaForum, Barcelona.

Painting: acrylic on canvas, 183.5 x 606 cm.
Photograph: Ultrachrome print on 188 g Photo Rag photographic paper, made by Hahnemühle, mounted on 2 mm Dibond and framing, 23 x 30 cm.
Cuadro encajado en la pared Sur del estudio de la artista.

[...] Cuando propuse a irene grau (Valencia, 1986) investigar de nuevo acerca de la portabilidad y del condicionamiento al que el artista se ve sujeto en su intento por establecer una relación con su entorno, ella planteó la posibilidad de clausurar durante un tiempo la pared sobre la que trabaja en su estudio en el lugar de Piñeiro, ayuntamiento de Brión, en Galicia. Por medio de un gran lienzo monocromo de seiscientos centímetros de largo, Grau evidenciaba las limitaciones espaciales y la propia planimetría del espacio de trabajo, negando al mismo tiempo la portabilidad de la obra, una premisa que ha empleado hasta la fecha en múltiples proyectos. Por otro lado, la decisión de utilizar el blanco resalta su interés por provocar una sensación de vacío en el estudio, originando una pieza que podría sugerir tanto un periodo de pausa como la posibilidad de trabajar dentro y fuera. [...]
Ángel Calvo Ulloa, fragmento del texto para el catálogo de la exposición Bajo el brazo: Entre la palma de la mano y la axila (DESCARGA AQUÍ) en CaixaForum, Barcelona.

Pintura: acrílico sobre lienzo, 183,5 x 606 cm.
Fotografía: copia Ultrachrome en papel fotográfico Photo Rag de 188 g, de Hahnemühle, y montaje sobre Dibond de 2 mm y enmarcado, 23 x 30 cm.