irene grau

'≠' Painting by irene grau for Maus Contemporary, Birgmingham (US)

Blind Wall, 08.07 > 10.07.2016. Agolada (Pontevedra), SP.

Intervention into a former sawmill’s architecture. The artist’s methodology focuses on colour as transforming agent of this industrial space and its perception, but also on the denial of access to its interior, since all windows and doors have been “blinded” by a site-specific installation of canvases, covering all access to the building’s interior. The spectator is confronted by the desire to see beyond the building’s facade, wanting to enter the space, but its impossibility due to the artist’s intervention by condemning all openings, force the spectator’s awareness of another reality: the work itself being the visible trace of a wider experience, the spectator becoming an active agent in the work - both as an observer of the quality of the paintings (surface, colour, and architectonic membrane), as well as by becoming the being which activates the space-time experience of the work with its environment (climate, light, sound, …). Radical monochromatic painting, performative action, and landscape (the latter understood in a sensorial and phenomenological way) converge in irene grau’s intervention. Within the program A longa sombra dalgunhas cousas (The long shadow of things), curated by Álvaro Negro.

9 paintings
Wall paint on canvas, sizes:

80,5x131,5 cm.
149x99 cm.
251x102,5 cm.
80x132,5 cm.
269,5x298 cm.
148,5x98,5 cm.
149x100 cm.
149,5x98,5 cm.
149x99 cm.
Intervención en la arquitectura de una nave industrial que en otros tiempos albergó un muíño-aserradero. La metodología de la artista incide en el color como agente transformador del espacio y la percepción del mismo, también mediante la negación del interior de la arquitectura, ya que todas las fachadas con ventanas o puertas se cegaron con una serie de lienzos que las cubren cromáticamente en un orden secuencial estudiado ex profeso. El espectador se enfrenta al propio deseo de mirar, pero la imposibilidad de ver a través de estas "paredes ciegas" lo hace consciente de otra realidad: que la obra es el rastro visible de una experiencia más amplia y que ésta lo incluye como agente activo, es decir, como observador de las cualidades de la pintura (superficie, color y membrana arquitectónica), pero también como cuerpo que en su recorrido activa la relación de la experiencia espacio-temporal de la obra respecto al entorno (el clima, la luz, los sonidos, etc.). Así, podríamos decir que en la intervención de irene grau convergen la pintura radical monocroma, los procesos performativos y el paisaje (entendido éste en un sentido sensorial y fenomenológico). Intervención comisariada por Álvaro Negro dentro del programa «A longa sombra dalgunhas cousas».

9 cuadros
Pintura de pared sobre lienzo, medidas:

80,5x131,5 cm.
149x99 cm.
251x102,5 cm.
80x132,5 cm.
269,5x298 cm.
148,5x98,5 cm.
149x100 cm.
149,5x98,5 cm.
149x99 cm.