irene grau

'Ning&uiacute;n lugar en particular' by Irene Grau, La Casa Encendida, Madrid

Ningún lugar en particular, 2017.

Nowhere in particular.
A conversation between Irene Grau and Enrique Vila-Matas.

EVM
Irene, I find it fascinating that you always travel with a white painting in your suitcase. I read somewhere that whenever you go away for at least one night, whether you’re staying in a private house, an apartment, a hostel or a hotel, you take down the art that’s on the wall and replace it with your painting. You hang the one you carry with you, painted white and barely small enough to fit inside a carry-on. That white painting is left hanging on the wall for the duration of your stay, and although you observe how the light constantly changes and everything else along with it—a fascinating sight at times—you only take one photograph, you only preserve one moment. It may be, you say, a domestic way of conquering a space. I love the idea of traveling with the white painting. I always travel with my odradek, a Kafkian gift from my friend Jordi Llovet. An object of this nature and category is only a relatively homely object, [...]

DOWNLOAD THE FULL TEXT HERE.

12 photographs: Ultrachrome print on Ilford Galerie Smooth Gloss paper, mounted on dibond and methacrylate, 35x52,5cm.
Painting: acrylic on canvas, 35x27cm.
Bank with notebooks: conversation between Irene Grau and Enrique Vila-Matas is available to the audience
Ning&uiacute;n lugar en particular.
Una conversación entre Irene Grau y Enrique Vila-Matas.

EVM
Me ha llamado la atención, Irene, el hecho de que viajes siempre con un cuadro blanco en la maleta. No sé dónde leí que all&aoacute; donde vas a pasar al menos una noche, ya sea casa particular, apartamento, hostal u hotel, descuelgas el cuadro que haya en la pared y en su lugar colocas el tuyo, cuelgas el que llevas contigo: pintado de blanco y de las dimensiones máximas que permite una maleta de mano. El cuadro blanco permanece colgado durante toda tu estancia en el lugar y, aunque ves cómo la luz cambia constantemente y con ella todo lo demás –un espectáculo a veces fascinante–, sólo tomas una fotografía, sólo salvas un instante. Quizás sea, dices, un modo doméstico de conquistar un espacio. La idea del viaje con el cuadro blanco me encanta. Yo viajo siempre con mi odradek, un regalo de orden kafkiano que me hizo mi amigo Jordi Llovet. Un objeto de esta clase y categoría es un objeto sólo relativamente casero, [...]

DESCARGA EL TEXTO COMPLETO AQUÍ.

12 fotografías: Copia Ultrachrome sobre papel Ilford Galerie Smooth Gloss, montado sobre dibond y metacrilato, 35x52,5cm.
Cuadro: acrílico sobre lienzo, 35x27cm.
Banco con cuadernos: conversación entre Irene Grau y Enrique Vila-Matas a disposición del público