irene grau

Irene Grau [1986, Valencia] lives and works in Santiago de Compostela.

The artist’s methodology focuses on colour as a transforming agent of the space and its perception. In her work we usually find the meticulous analysis of a space intervened in situ and its transformation through color, all of which is intermixed following the traditions of the radical monochrome painting, mural painting, performative processes and the landscape (the latter genre understood in a broad way). The title of his recent doctoral thesis: The Painter on the Road, perfectly sums up her interests and attitude to painting, could well say that Irene Grau is a conceptual plenairist who assumes that the work is just "what remains" of a wider experience that goes far beyond a traveled landscape or a studied architecture. As transmitting the experiential means taking a lack, even so, her work leaves enough clues so that we, the viewers, can rebuild the way and orient our own perception.
-
En sus modos habituales de trabajo encontramos el análisis minucioso de un espacio que interviene in situ y su transformación a través del color, todo lo cual se entremezcla siguiendo las tradiciones de la pintura radical monocroma, la pintura mural, los procesos performativos y el paisaje (entendido este último género de una manera amplia). El título de su reciente tesis doctoral: The painter on the Road, resume perfectamente sus intereses y actitud respecto a la pintura, podríamos así decir que Irene Grau es una plenairista conceptual que asume que la obra es sólo «lo que resta» de una experiencia más amplia que va más allá de un paisaje recorrido o una arquitectura estudiada, pues transmitir lo vivencial conlleva asumir una falta, aún así, su obra deja las suficientes pistas para que, nosotros, los espectadores, reconstruyamos el camino y nos orientemos en nuestra propia percepción.

___
CV


Education

2016 PhD in Fine Arts from the Polytechnic University of Valencia (ES)
2011-15 FPU Fellowship (PhD), UPV. Spanish Ministry of Education, Culture and Sport (ES)
2009-10 MFA in Artistic Production. UPV (ES)
2010 Scholarship for Academic Excellence. UPV (ES)
2007-08 BFA studies at Accademia di Belle Arti di Palermo (IT)
2004-09 Bachelor's Degree in Fine Arts. UPV (ES)


Solo exhibitions (Selection)

2017
. Maus Contemporary, Birmingham, AL (US).

2016
Blind Wall. Former sawmill of J. B. Negro, site in Agolada, Pontevedra. Curated by Álvaro Negro. (ES).
-metría. Centro de Arte Alcobendas. Madrid, (ES).

2015
▲. beta pictoris gallery, Birmingham, AL (US).
Lo que importaba estaba en la línea, no en el extremo. Ponce+Robles, Madrid. [PHotoEspaña Prize, Festival Off PHE'15] (ES).

2012
Ida, vuelta, ida. Centro Cívico Sagunto, (ES).


Group exhibitions (Selection)

2017
eine Ausstellung in drei Teilen, Heike Strelow Gallery. Frankfurt (DE)
La creación del paisaje contemporáneo, Fundación Valentín de Madariaga y Oya. Sevilla (ES)
13 Bienal de Lalín, curated by Angel Calvo Ulloa, Lalín Museum, (ES)
Prelude to a Landscape, curated by Martim Dias, Carlos Carvalho. Lisboa (PT)
On Translation, curated by Johanna Caplliure, Centre del Carme. Valencia (ES)
ARCO’17. Ponce+Robles. Madrid (ES).
Colección XIV. Pública. CA2M Museum, Centro de Arte Dos de Mayo. Madrid (ES)

2016
terreno áspero | rugged terrain. Maus Contemporary. Birmingham, AL (US)
El curso natural de las cosas, curated by Tania Pardo. La Casa Encendida. Madrid (ES)
MAP / Manifestation d'Art Public #5, programmée par Shandynamiques. Cerbère (FR)
VOLTA 12. Markthalle, Basel (CH)
La fotografía ha muerto. Colección Alcobendas. Centro de Arte Contemporáneo de Huarte, Navarra (ES)
Forjando el espacio. Colección DKV. MUPAM, Málaga (ES)
ARTLIMA 2016. Ponce+Robles (Madrid), Lima (PE)
ARCO'16. Ponce+Robles (Madrid) and betapictoris gallery (Birmingham), Madrid (ES).
Cuestionamiento I: Territorio. Curated by Martim Dias. Sala de Arte Joven de la Comunidad de Madrid (ES) / CCVF, Guimarães (PT)

2015
VOLTA 11. Markthalle, Basel (CH)
ARCO'15. Madrid (ES)

2014
VOLTA 10. Markthalle, Basel (CH)
Los ojos de las vacas. Curated by David Barro. Ponce + Robles Art Gallery, Madrid (ES)

2013
Idolatria Va. Curated by Marcelo Campos. Galeria Laura Marsiaj, Rio de Janeiro (BR)
In medias res. Palau Ducal dels Borja, Gandia (ES)

2012
Mutatis Mutandis. Curated by Marcelo Campos. Galeria Moura Marsiaj, Sao Paulo (BR)
FERRAN GISBERT / IRENE GRAU / RAFA MORATA. The Northwest Passage. Galería I Leonarte, Valencia (ES)

2011
Cartografías de la Creatividad. Centro de Desarrollo de las Artes Visuales (CDAV), La Habana (CU)
ESPACIO ATLÁNTICO. Vigo (ES)

2010
Cartografías de la Creatividad. Centro del Carmen, Valencia (ES) / Museo de Arte Contemporáneo de Santo Domingo (DO)
I. GRAU / P. FISCHER / K. ZUZACOVA. Michele Balmelli Gallery. Belinzona (CH)
J.M.Santaella / I.Grau / C.Domingo. Galería Alejandro Bataller, Valencia (ES)

2009
GRAU / ROBERTSON / WIDMER. Rätus Casty Gallery . Davos (CH)


Collections (selection)

CA2M Museum, Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid, Spain.
M. C. MASAVEU PETERSON Foundation, Madrid, Spain.
DKV Foundation, Valencia, Spain.
Centro de Arte Alcobendas, Madrid, Spain.
Iberdrola Collection, Madrid and Bilbao, Spain.
RICE ATLANTIC Collection, Hong Kong.
UPV, Valencia, Spain.
Private collections in Europe, Asia, and the United States.


Publications (selection)

2017
GRAU, Irene. 'Visita Guiada / Guided Tour'. (Published by DIDAC), Santiago de Compostela, 2017.
16 pages. No texts.

2016
GRAU, Irene. 'Irene Grau. Going out in search of painting'. (Published in collaboration with Ponce+Robles and Beta Pictoris Gallery),
Santiago de Compostela, Spain, 2015.
16 pages. Texts: Ángel Calvo Ulloa. (eng/esp)

2015
GRAU, Irene. ‘Sobre lo que resta en Lo que importaba estaba en la línea, no en el extremo. Una conversación
entre Irene Grau y Álvaro Negro’. (Published in collaboration with Ponce+Robles).
12 pages. Texts: Irene Grau and Álvaro Negro. (esp)

-

'13 Bienal de Lalín. Pintor Laxeiro'. Published by Concello de Lalín and DARDO. Lalín, 2017.
126 pages. ISBN: 978-84-92772-56-8 (gal/esp)

'On Translation'. Published by Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. Valencia, 2017.
110 pages. ISBN: 978-84-482-6166-5 (cat/esp)

‘El curso natural de las cosas’. Published by La Casa Encendida. Madrid, 2016.
164 pages. ISBN: 978-84-61749-69-0 (esp/eng)

‘terreno áspero | rugged terrain’. Published by Maus Contemporary. Birmingham, AL (US), 2016.
66 pages. © Maus Contemporary (eng/esp)

‘Cuestionamiento’. Published by Comunidad de Madrid. Madrid, 2016.
161 pages. ISBN: 978-84-451-3558-7 (esp/por)

'2014. Antes de irse. 40 ideas sobre pintura'. Published by Dardo Ediciones. Madrid, 2013.
276 pages. ISBN: 978-84-92772-47-6 (esp/eng)


Prizes and fellowships / residencies

2017
Madison Museum of Contemporary Art (MMoCA) Residency and exhibition (2018), Madison, WI, United States.
Generaciones 2018 Prize, La Casa Encendida, Madrid, Spain
Mardel Prize 2017, Valencia, Spain.

2016
Résidence Artistique Shandynamiques, Cerbère, France.
Inclusion on the Forbes list 30 under 30 in the section Arts-Europe 2016

2015
Solo exhibition ‘Lo que importaba estaba en la línea, no en el extremo’ (‘What mattered
was on the line, not at the end’), won the Award for best exhibition project of the Off Festival
PhotoEspaña’15 with the Ponce+Robles gallery in Madrid, Spain.

2014
Résidence Artistique Centre d’art et de photographie of Lectoure (CAPL), France.